ΘΕΑΤΡΟ - ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ - ΧΟΡΟΣ - ΕΚΘΕΣΕΙΣ - ΜΟΥΣΙΚΗ - ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
e-mail επικοινωνίας: romanospresents@gmail.com
![]() |
Το ίδρυμα Schwarz παρουσιάζει την έκθεση: "Bridging Cultures" στο Art Space Pythagorion, στη Σάμο
![]() |
Η έκθεση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο Αθηνών, με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων αρχαιολογικών ερευνών του Ινστιτούτου στο νησί.
Μέσα από μία προσεγμένη μουσειολογική αφήγηση, η έκθεση αναδεικνύει τον κομβικό ρόλο της Σάμου ως γέφυρας πολιτισμών στην Ανατολική Μεσόγειο, ήδη από την Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου. Το νησί υπήρξε σταυροδρόμι πολιτιστικών αλληλεπιδράσεων μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής, και οι επαφές των αρχαίων Σαμίων με την Ανατολία, την Αίγυπτο και την Εγγύς Ανατολή υπήρξαν καθοριστικές για την άνθηση της πόλης-κράτους κατά τον 7ο και 6ο αι. π.Χ.
Τα εντυπωσιακά αρχαιολογικά ευρήματα από το Ηραίο της Σάμου, που ήρθαν στο φως από το Γερμανικό Ινστιτούτο (DAI), αναδεικνύουν πώς οι πολιτισμικές ανταλλαγές διαμόρφωσαν την ταυτότητα της τοπικής κοινωνίας.
Ο ναός της Ήρας, το υδραγωγείο του Ευπαλίνου και ο αρχαίος κυματοθραύστης στο λιμάνι – τα οποία ο Ηρόδοτος περιγράφει ως τα πιο συγκλονιστικά έργα που πραγματοποιήθηκαν ποτέ στην Ελλάδα – επιβεβαιώνουν την εξαιρετική τεχνογνωσία που προέκυψε από τη σύνθεση ντόπιων και ξένων στοιχείων.
Ειδικά το Ηραίο της Σάμου αποτέλεσε επί αιώνες πηγή αρχιτεκτονικού θαυμασμού αλλά και λεηλασίας. Στους μεταβυζαντινούς χρόνους, και ιδίως από τον 13ο αιώνα, κατά την περίοδο της ενετικής κυριαρχίας στο Αιγαίο, μαρμάρινα αρχιτεκτονικά μέλη του Ηραίου μεταφέρθηκαν και κατέληξαν στην Πλατεία του Αγίου Μάρκου στη Βενετία.
Η έκθεση ρίχνει φως σε μια μακρά ιστορία διαπολιτισμικής αλληλεπίδρασης, προβάλλοντας πτυχές της ζωής στους αρχαίους χρόνους, μηχανισμούς ανταλλαγής και προσαρμογής. Ταυτόχρονα, παρουσιάζει σπάνιο αρχειακό υλικό και τεκμήρια από έναν αιώνα έρευνας του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου Αθηνών στη Σάμο, καθιστώντας ορατή μια συναρπαστική πτυχή της ιστορίας του νησιού.
Η Σάμος, λόγω της γεωγραφικής της θέσης, υπήρξε από την αρχαιότητα κομβικό σημείο επαφών μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής. Οι αρχαίοι Σάμιοι αξιοποίησαν αυτή την προνομιακή θέση για να οικοδομήσουν μία πόλη-κράτος με εξωστρέφεια, υιοθετώντας και ενσωματώνοντας επιρροές από την Ανατολία, την Αίγυπτο και την Εγγύς Ανατολή.
Η έκθεση αναδεικνύει το Ηραίο ως καθρέφτη της κοινωνικοπολιτισμικής εξέλιξης της σαμιακής κοινότητας, αποκαλύπτοντας πως η ταυτότητά της διαμορφώθηκε μέσω αλληλεπιδράσεων, ενσωματώσεων και δημιουργικών ανασχηματισμών. Με τη βοήθεια αρχαιολογικών τεκμηρίων, σπάνιου οπτικοακουστικού υλικού και αρχειακών αναφορών, παρουσιάζεται η συμβολή του DAI στη μελέτη αυτού του ζωντανού παλίμψηστου πολιτισμών.
Η έκθεση φιλοξενείται στο Art Space Pythagorion, τον εκθεσιακό χώρο του Ιδρύματος Schwarz στη Σάμο, ο οποίος εγκαινιάστηκε το 2012 και έκτοτε έχει φιλοξενήσει ορισμένες από τις σημαντικότερες φωνές της διεθνούς σύγχρονης τέχνης.
Όπως ανέφερε η Artforum σε αφιέρωμά της, το Art Space Pythagorion αποτελεί «ένα από τα πιο ενδιαφέροντα παραδείγματα περιφερειακής πολιτιστικής παρέμβασης στην Ευρώπη», ενώ το Monocle έχει χαρακτηρίσει τις καλοκαιρινές εκθέσεις του Ιδρύματος Schwarz ως «σπάνια δείγματα υψηλής επιμέλειας και ειλικρινούς διαλόγου με την τοπική και διεθνή ιστορία».
Από το 2012 έως σήμερα, ο χώρος έχει φιλοξενήσει διεθνώς καταξιωμένους καλλιτέχνες ενώ η ετήσια έκθεση έχει αναδειχθεί σε κορυφαίο καλοκαιρινό ραντεβού για τον ελληνικό και διεθνή πολιτιστικό χάρτη.
Ίδρυμα Schwarz
Το Ίδρυμα Schwarz είναι ένας ανεξάρτητος μη κερδοσκοπικός φορέας που από το 2011 προάγει τη διαπολιτισμική ανταλλαγή μεταξύ Ανατολής και Δύσης, με έμφαση στη σύγχρονη τέχνη, την έρευνα, την ιστορία και τον στοχασμό. Μέσα από εκθέσεις, φεστιβάλ, υποτροφίες, διαλέξεις και εκπαιδευτικά προγράμματα, ενισχύει την παρουσία της Ελλάδας στον διεθνή πολιτιστικό διάλογο, με τη Σάμο ως σημείο αναφοράς.
Εγκαίνια: Παρασκευή 4 Ιουλίου 2025, 19:30
Διάρκεια: έως 15 Οκτωβρίου 2025
Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 10:00–13:00 και 19:00–24:00
Εισιτήριο: 2€ | Ελεύθερη είσοδος: παιδιά, μαθητές, φοιτητές, άνεργοι, άνω των 65 ετών
https://www.schwarzfoundation.
![]() |
![]() |
Την Τρίτη 10 Ιουνίου 2025, η γκαλερί “7” παρουσιάζει την έκθεση με τίτλο : “ Geometric Pop ” Art and design, του Πάνου Λαινόπουλου εικαστικού καλλιτέχνη και του Κωνσταντίνου Κατέχη διακοσμητή και ψηφιακού δημιουργού, οι οποίοι αποτελούν το δημιουργικό δίδυμο πίσω από το project “Geometric Pop”.
Μέσα από τη συνεργασία τους, γεννήθηκε μια ενιαία εικαστική πρόταση που επεκτείνεται διαρκώς – από τα εικαστικά έργα σε αντικείμενα καθημερινής χρήσης, όπως έπιπλα, ταπετσαρίες, φωτιστικά και υφάσματα, προτείνοντας νέους τρόπους ένταξης της τέχνης στον χώρο και στην καθημερινότητα
Το Geometric Pop διαμορφώνει εικαστικά περιβάλλοντα με χαρακτηριστικό ύφος και ταυτότητα, συνομιλώντας με τις βασικές αρχές του Bauhaus, με έμφαση στη σύνθεση, τη λειτουργικότητα και τον καθαρό σχεδιασμό.
Ο Πάνος Λαϊνόπουλος είναι ένας πολυπράγμων καλλιτέχνης που δραστηριοποιείται επί σειρά ετών στον ευρύτερο εικαστικό χώρο. Αν και σπούδασε πολιτικός μηχανικός στην Αγγλία, όπου και έζησε για αρκετά χρόνια, σύντομα η αγάπη του για τη ζωγραφική τον οδήγησε σε έναν νέο, αποκλειστικό καλλιτεχνικό προσανατολισμό. Ως συλλέκτης τέχνης ο ίδιος, διατηρεί στενή σχέση με τον εικαστικό κόσμο. Η ζωγραφική του εστιάζει στη γεωμετρική αφαίρεση, με χρήση έντονων, καθαρών χρωμάτων, και επεκτείνεται πέρα από τον καμβά, σε αντικείμενα καθημερινής χρήσης. Μέσα από αυτή τη διεύρυνση, εκφράζει τη δική του κοσμοθεωρία για την αλληλεπίδραση της τέχνης με την καθημερινότητα, γεφυρώνοντας τον αισθητικό κόσμο με τη λειτουργικότητα.
Ο Κωνσταντίνος Κατέχης, Τεχνολόγος μηχανολόγος με αρχική πορεία στον χώρο της εκπαίδευσης, σύντομα τον κέρδισε η τέχνη μέσα από τη διακόσμηση. Παράλληλα δραστηριοποιείται στον τομέα της ψηφιακής επεξεργασίας εικόνας και του ψηφιακού αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, με εξειδίκευση στις τρισδιάστατες απεικονίσεις. Εστιάζει σε κάθε μορφή δημιουργικής σύνδεσης ανάμεσα στην τεχνολογία και την τέχνη.
![]() |
Μαζί με τον Πάνο Λαϊνόπουλο ίδρυσαν την Geometric Pop, μια δημιουργική πλατφόρμα με προσανατολισμό στο σύγχρονο design και τον καλλιτεχνικό σχεδιασμό χώρων και αντικειμένων. Στόχος τους είναι να συνδυάσουν την αισθητική της τέχνης με τη λειτουργικότητα, μέσα από μια ολιστική και καινοτόμα προσέγγιση.
Επιμέλεια έκθεσης : Εύα Μαραγκάκη, εικαστικός – art curator
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ : 10-28.06.2025
Ώρες : Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 12-8 μ.μ. // Τετάρτη, Σάββατο : 12-4 μ.μ.
Gallery “7” : Σόλωνος 20 & Βουκουρεστίου, Αθήνα.
![]() |
Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ταξιαρχών Κύμης, με την υποστήριξη των Πολιτιστικών Συλλόγων και των Κοινοτήτων Ανδρωνιάνων, Πύργου και Γιάννηδων, και υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και του Δήμου Κύμης-Αλιβερίου, ανακοινώνει τη διεξαγωγή του 3ου Δρόμου Θυσίας "Κακολύρι 1944".
Φέτος, η διοργάνωση αποκτά ιδιαίτερη ιστορική σημασία, καθώς οι Ταξιάρχες (Κακολύρι) αναγνωρίστηκαν επίσημα από την Πολιτεία ως Μαρτυρικό Χωριό, σε δικαίωση της μνήμης των 30 εκτελεσθέντων κατοίκων του στις 24 Μαΐου 1944 και των υπολοίπων θυμάτων του Ολοκαυτώματος. Γίνεται έτσι το μοναδικό χωριό της Εύβοιας που εντάσσεται στο Δίκτυο Μαρτυρικών Πόλεων και Χωριών και ταυτόχρονα τόπος αναφοράς για όλα τα δεινά που πέρασε το νησί κατά τη διάρκεια της Ιταλογερμανικής Κατοχής.
Οι αγώνες της διοργάνωσης
· Παιδικός Δρόμος Θυσίας 1,2 χλμ – 25 Μαΐου 2025, στο πλαίσιο της τελετής μνήμης του Ολοκαυτώματος.
· Δρόμος Θυσίας 13,5 χλμ – 21 Ιουνίου 2025.
· Δρόμος Θυσίας 4,7 χλμ – 21 Ιουνίου 2025
Ο Δρόμος Θυσίας "Κακολύρι 1944" δεν είναι απλώς ένας αγώνας. Είναι μια διαδρομή μνήμης, ένας φόρος τιμής, μια υπόσχεση πως η θυσία εκείνων που εκτελέστηκαν για την ελευθερία δε θα ξεχαστεί ποτέ. Διοργανώνεται κάθε χρόνο με σκοπό να κρατήσει ζωντανή την ιστορική μνήμη του Ολοκαυτώματος των Ταξιαρχών την 24η Μαΐου 1944, που σφραγίστηκε από την εκτέλεση 30 ανδρών, ηλικίας 14 ετών και άνω.
Ο κάθε αθλητής φέρει συμβολικά πάνω από τον αριθμό συμμετοχής του το όνομα ενός εκ των 30 εκτελεσθέντων. Σε κάθε βήμα, σε κάθε ανάσα, η διαδρομή του συναντά την μικρή ιστορία αυτών των ανθρώπων. Ο κάθε δρομέας κουβαλά μία από αυτές τις ιστορίες καρφιτσωμένη στο στήθος και χαραγμένη στην καρδιά του.
Στο δρόμο θυσίας δεν υπάρχουν νικητές. Ο τερματισμός δεν σημαίνει διάκριση αλλά προσκύνημα στο Μαυσωλείο των θυμάτων που βρίσκεται εκεί δίπλα.
![]() |
Γλυπτική για τη συμμετοχή του κοινού- Απαγορεύεται η συμμετοχή, 1970-2005, Λεπτομέρεια από ψηφιακή εκτύπωση, Δωρεά του καλλιτέχνη, 2007 |
![]() |
Θόδωρος, γλύπτης, Καταπέλτης τεχνητών ήλιων, 1967. Κληροδότημα του καλλιτέχνη στο ΕΜΣΤ |
Η έκθεση Θόδωρος, γλύπτης, Αντί Αναδρομικής είναι η πρώτη προσπάθεια ερμηνείας και παρουσίασης του έργου του γλύπτη Θόδωρου μετά τον θάνατό του και αξιοποιεί σχεδόν όλα τα έργα και το πλούσιο αρχειακό υλικό που κληροδότησε ο γλύπτης στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Η έκθεση εντάσσεται στο πρόγραμμα παρουσιάσεων της Συλλογής του ΕΜΣΤ και θα λάβει χώρα στον 2ο όροφο του Μουσείου (χώρος παρουσίασης των συλλογών). Η σκηνογραφία της έκθεσης έχει υλοποιηθεί από τον αρχιτέκτονα και σκηνογράφο Γιάννη Αρβανίτη και οριοθετεί ενότητες έργων μέσα από ειδικά διαμορφωμένους νέους εκθεσιακούς χώρους που διαδέχονται ο ένας τον άλλον καταλήγοντας σε ένα απρόσμενο περιβάλλον συνύπαρξης των έργων με τον επισκέπτη. Ο συνολικός χώρος έχει διαμορφωθεί ριζικά ώστε να μπορεί να φιλοξενεί και μελλοντικές εκθέσεις της Συλλογής.
Ο Θόδωρος (Παπαδημητρίου) γεννήθηκε το 1931 στο Αγρίνιο. Την περίοδο 1952-1957 σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Από το 1959 έως το 1962 συνέχισε τις σπουδές του με κρατική υποτροφία στο Παρίσι, στην École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, καθώς και στην Académie du Feu, όπου σπούδασε μεταλλοτεχνία. Συνεργάστηκε με την Αίθουσα Τέχνης Δεσμός –εκεί πραγματοποίησε πολλές από τις πιο σημαντικές του ατομικές εκθέσεις–, όπως και με το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα. Το 1972 ο Θόδωρος δίδαξε στο California State University ενώ το 1980 εκλέχθηκε καθηγητής Πλαστικής στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, όπου δίδαξε μέχρι το 1998. Ανάμεσα στις κυριότερες εκθέσεις του είναι η συμμετοχή στα Ευρωπάλια το 1982 στις Βρυξέλλες με την Performance ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ ΧΧΧ – One-man Sculptural Musical Show και η αναδρομική έκθεση με τίτλο Στίγματα Πορείας- Ίχνη Αφής, Αντικείμενα, στην Εθνική Πινακοθήκη το 1984. Συμμετείχε σε πολλές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ με τις πολυάριθμες μεγάλες ατομικές του εκθέσεις προσπαθούσε συχνά να επανανοηματοδοτήσει το πρώιμο έργο του. Πέθανε το 2018 στην Αθήνα. Με τη διαθήκη του κληροδότησε 110 έργα του καθώς και το εργαστήριο του στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
..........
ΘΕΑΤΡΟ
![]() |
![]() |
![]() |
ΕΚΘΕΣΗ
![]() |
"Πύλη του Αδριανού" Ελαιογραφία του Βασίλειου Χατζή (1870-1915) |
Η Ελληνοαμερικανική Ένωση παρουσιάζει τη σειρά εκθέσεων με τίτλο «Οι Συλλέκτες Αφηγούνται» παρουσιάζοντας για πρώτη φόρα στις Γκαλερί της έργα από την ιδιωτική συλλογή του Μιχαήλ Σκούλλου. Πίνακες ζωγραφικής, έργα τέχνης και ιστορικά κειμήλια, δημιουργούν μια δημόσια μαρτυρία για μια πόλη που ανασυστήνεται μέσα από τις σπάνιες εικόνες της.
Η θεματική έκθεση Αθηνά και Αθήνα, 1834…, πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO και το Μεσογειακό Γραφείο Πληροφόρησης για το Περιβάλλον, τον Πολιτισμό και την Αειφόρο Ανάπτυξη (MIO-ECSDE). Την έκθεση επιμελείται η ιστορικός τέχνης Λουΐζα Καραπιδάκη.
Μέσα από την επιμελή συλλογή και επιμονή του συλλέκτη και εστιάζοντας στην Αθήνα από την περίοδο που έγινε πρωτεύουσα του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, η έκθεση μάς προσκαλεί να περιηγηθούμε στα τοπία, τους ανθρώπους και τους ρυθμούς της πόλης, όπως αποτυπώθηκαν στον καμβά σημαντικών Ελλήνων και ξένων ζωγράφων και σε ενθυμήματα. Έτσι αναδεικνύεται όχι μόνο η εξέλιξη της πόλης, αλλά και μια προσωπική αφήγηση που ακολουθεί τα ίχνη μιας άλλης Αθήνας – αυτής που χάθηκε, αλλά που επιμένει να επιβιώνει στη μνήμη και στην τέχνη.
Οι καλλιτέχνες καταγράφουν με το βλέμμα τους δρόμους, τα σπίτια, τις πλατείες και τους λόφους καθώς και σκηνές της καθημερινής ζωής μιας Αθήνας που ισορροπεί ανάμεσα στο αρχαίο της παρελθόν και στο νεωτερικό της μέλλον. Η θεά Αθηνά και ο Παρθενώνας επίσης κυριαρχούν, καθώς η λατρεία για το αρχαίο Ελληνικό Πνεύμα σε συνδυασμό με τις ιδέες του Διαφωτισμού και της Δημοκρατίας συνετέλεσαν σημαντικά στην καθιέρωση της πόλης ως πρωτεύουσα.
![]() |
Έργο του Γεώργιου Σαμαρτζή |
Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης: «Με την έκθεση Αθηνά και Αθήνα, 1834…, δίδεται η ευκαιρία στο κοινό να μάθει πώς μία συλλογή αφηγείται την ιστορία μίας πόλης και να γνωρίσει την ιδιαίτερη οπτική ενός συλλέκτη μέσα από έργα που φυλάσσονται μακριά από το δημόσιο μάτι. Τα έργα της έκθεσης είναι εξαιρετικά σπάνια και τα περισσότερα αδημοσίευτα. Ο κύριος Σκούλλος διαθέτει πολλές εκτεταμένες συλλογές, μεταξύ αυτών ιστορίας της γραφής, αφρικανικής τέχνης, ιστορίας του καπνού, νομισμάτων, κεραμικών, χαρτών και γραμματοσήμων».
Την έκθεση θα πλαισιώσουν παράλληλες εκδηλώσεις και ξεναγήσεις, που θα ανακοινωθούν σύντομα.
Διάρκεια έκθεσης: 20 Μαΐου - 5 Ιουλίου 2025
Γκαλερί Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Μασσαλίας 22, Αθήνα)
..........
![]() |
΄Έργο του Θανάση Λάλα με τίτλο: "Το κυνήγι της απληστίας" |
Η Sianti Gallery, συνεχίζοντας την συνεργασία της με το NYX Esperia Palace Hotel Athens, παρουσιάζει τον Θανάση Λάλα σε μια ξεχωριστή εικαστική δράση.
Με μία έκθεση για το αύριο και δεκαεπτά πίνακες - ερωτήματα για το μέλλον, το οποίο τελικά, ίσως, ξεπηδάει μέσα από ένα γνώριμο παρόν ή και παρελθόν, ο Θανάσης Λάλας είναι ο επόμενος καλλιτέχνης του project “Sianti Gallery Under The Spell of Nyx”, που παρουσιάζεται στο ξενοδοχείο NYX Esperia. Τι είναι το αύριο; Υπάρχει ή είναι απλώς μια μονότονη επανάληψη του σήμερα; «Αύριο οι επιστήμονες θα καταλήγουν σε τρελά συστήματα... Οι επιστήμονες θα είναι οι νέοι διασκεδαστές». Μήπως το αύριο είναι ήδη εδώ;
Αυτά και άλλα τέτοια ερωτήματα πραγματεύεται ο καλλιτέχνης στα δεκαεπτά έργα του, με το πολυμορφικό και συμβολικό σύμπαν του να αφήνεται πάντα στο μάτι του θεατή για να το ανακαλύψει, ενώ και ο ίδιος θα μιλήσει στους παρευρισκόμενους για αυτά. Οι έντονοι χρωματισμοί, οι διαρκείς συμβολισμοί και ένα είδος λογοτεχνικής αφήγησης σε κάθε πινελιά, είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του έργου του Θανάση Λάλα, ο οποίος περιδιαβαίνει στις σύγχρονες κοινωνικές αναζητήσεις, με βαθιά προσωπική ματιά.
Το project Sianti Gallery Under The Spell of Nyx φιλοδοξεί να φέρει τον καθέναν που βρίσκεται για οποιοδήποτε λόγο στην πόλη, μέσα σε έναν φιλόξενο χώρο, προκειμένου να βιώσει την εμπειρία της τέχνης και να εμπνευστεί μέχρι την επόμενη διαδρομή του. Το βαθύτερο νόημα του από κοινού project είναι πως ο καθένας, ανά πάσα ώρα και στιγμή, σε οποιονδήποτε χώρο και τόπο μπορεί να ζήσει την έμπνευση, την δημιουργικότητα και την χαρά της τέχνης, χωρίς περιορισμούς ή προσχήματα, επειδή η τέχνη ζει παντού.
Η έκθεση με τίτλο «Το Ουράνιο Τόξο της Νύχτας και Τα Δεκαεπτά Αύριο σαν Σήμερα» φιλοξενείται σε όλους τους χώρους του ξενοδοχείου και είναι ανοιχτή στο κοινό καθόλη τη διάρκεια της ημέρας μέχρι και το Σάββατο 21 Ιουνίου 2025.ΘΕΑΤΡΟ
“Family Secrets” του Enrico Luttmann, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Λιακόπουλου
Από τη Δευτέρα 12 Μαϊου 2025 και κάθε Δευτέρα & Τρίτη στις 21:15, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, στη σκηνή Secret Room του Θεάτρου ΑΛΚΜΗΝΗ, ανεβαίνει, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η θεατρική παράσταση “Family Secrets” του Enrico Luttmann, σε σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Λιακόπουλου.
Λίγα λόγια για το έργο
Γκράτσια και Αδάμ ... Μια συνταξιούχος δασκάλα, η Γκράτσια, που έχει απομονωθεί στο σπίτι της και ζει πλέον μέσα από τις σαπουνόπερες, που έχουν μετατραπεί στη καθημερινή πραγματικότητά της. Αγαπημένη της ‘’ πραγματικότητα ‘’ η σειρά ΤΟΛΜΗ ΚΑΙ ΓΟΗΤΕΙΑ, την οποία παρακολουθεί ανελλιπώς, ζώντας μέσα από τις σκηνές της στιγμές και συναισθήματα που η ίδια δεν βίωσε ποτέ.
Ο Αδάμ, γιός της, σεναριογράφος σε σαπουνόπερες και επίδοξος θεατρικός συγγραφέας, επιστρέφει στο πατρικό του, μετά από απουσία πολλών ετών, για να περάσει λίγο χρόνο με τη μητέρα του, ύστερα από μία αποτυχημένη προσπάθεια να κάνει το επόμενο επαγγελματικό βήμα στη ζωή του.
Η συνύπαρξή τους θα φέρει στο φως οικογενειακά μυστικά, κρυμμένα μέχρι τώρα στο παλιό μπαούλο... με αποκορύφωμα το μεγάλο μυστικό της Γκράτσια, που θα αλλάξει, για πάντα, τη σχέση τους.
Μέσα από κλαυσίγελο, χιουμοριστικές ατάκες κι ένα ταξίδι μπρος και πίσω στο χρόνο, ο συγγραφέας θίγει θέματα της εποχής μας, με κυρίαρχο την αιώνια και ατελεύτητη αγάπη μητέρας και γιου, ζητήματα όπως το δικαίωμα της επιλογής της μη θνητότητας, της ομοφυλοφιλίας καθώς και ριζικά θέματα όπως η αποδοχή από τους γονείς εν έτη 2025, η ταυτότητα και η καταπίεση από νόρμες που μας έχουν ‘’ φορέσει ‘’ και αρνούμαστε να απαλλαγούμε.
Το “Family Secrets” είναι ένα τρυφερό έργο, που περνάει από το γέλιο στο δάκρυ – ακριβώς όπως συμβαίνει και στη ζωή.
( απόσπασμα από το κείμενο )
![]() |
Σημείωμα συγγραφέα
Μου αρέσει να γράφω απλές ιστορίες, για ανθρώπους που η ζωή ξαφνικά τους τραβάει το χαλί κάτω από τα πόδια τους, τους βγάζει από τις νόρμες τους και σπάει τον μικρόκοσμο τον οποίο οι ίδιοι έχουν χτίσει μέρα με τη μέρα, και τελικά δεν είναι αυτό που ονειρεύονταν, αλλά μια φυλακή, στην οποία έχουν οικειοθελώς δημιουργήσει και εγκλωβιστεί σε αυτή και από την οποία αρνούνται να βγουν.
Η Γκράτσια και ο Αδάμ, οι δύο πρωταγωνιστές της ιστορίας μας, προσπαθούν να αντισταθούν με κάθε δύναμη που έχουν στο τσουνάμι γεγονότων που κατακλύζουν τη ζωή τους. Αμπαρώνουν πόρτες, σφραγίζουν τα παράθυρα, αλλά και πάλι δεν αρκεί. Το καράβι μπάζει πια νερά και σιγά, σιγά βουλιάζει και τους παρασύρει στο βυθό.
Σε τέτοιες περιστάσεις, έχουμε δύο μονοπάτια. Είτε παρατηρούμε παθητικά, περιμένοντας πότε θα βουλιάξουμε, είτε αντιστεκόμαστε και παλεύουμε. Σημασία δεν έχει τι από τα δύο θα επιλέξουμε, αλλά ο τρόπος που θα αντιμετωπίσουμε το καθετί. Το σθένος που θα υποδείξουμε. Και φυσικά είναι αυτές οι στιγμές που ανακαλύπτουμε το μεγαλύτερό μας όπλο απέναντι στις δυσκολίες, την αληθινή και άνευ όρων αγάπη.
Enrico Luttmann
Η ταυτότητα της παράστασης
![]() |
Family Secrets, του Enrico Luttmann
Μαύρη κωμωδία
Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί : Μαίη Σεβαστοπούλου, Γιώργης Κοντοπόδης
Συντελεστές :
Σκηνοθεσία – φωτισμοί : Αλέξανδρος Λιακόπουλος
Μετάφραση : Γιώργος Δόξας
Σκηνικό - κοστούμια : Νόρα Πόντη
Μουσική : Άγγελος Ανδρεόπουλος
Φωτογραφίες : Νικόλας Παπουτσάκης
Παραγωγή: Creatists | www.creatists.gr
Social Media: Μαρλού Ξηνταριανού
Διάρκεια παράστασης : 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
Ημέρες και ώρα παράστασης:
Κάθε Δευτέρα & Τρίτη στις 21:15
Για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων
Θέατρο ΑΛΚΜΗΝΗ : Σκηνή Secret Room, Αλκμήνης 8-12, Κάτω Πετράλωνα
Το Θέατρο είναι προσβάσιμο για ΑΜΕΑ
![]() |
Έργο της Γεωργίας Γκρεμούτη |
Το Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου παρουσιάζει, υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Ιαπωνίας στην Ελλάδα, έκθεση με αντιπροσωπευτικά έργα τριών εικαστικών, της Ντίνας Αναστασιάδου (sumi-e ζωγραφική Ζεν με μελάνι), της Μαρίας Κ. Γκίζη (Ιαπωνική μικροτεχνία-γλυπτική μινιατούρας netsuke) και της Γεωργίας Γκρεμούτη (origami χαρτοδιπλωτική), που εκφράζουν τη φιλοσοφία της Ιαπωνικής τέχνης στον Ελληνικό καλλιτεχνικό χώρο.
Η έκθεση προβάλλει τον Ιαπωνικό αισθητικό πολιτισμό, σε συνύπαρξη με τη Μεσογειακή καταγωγή των εικαστικών, μέσα από ιδέες περί παροδικής ομορφιάς, του απέριττου και της περιστολής του εντυπωσιασμού, του σιωπηρά φευγαλέου και μεταβλητού, της έννοιας της φθαρτότητας και της μόνιμης ροής του χρόνου, στοιχεία που διαφαίνονται στην επιλογή των υλικών και της συμβολικής τους θεματολογίας.
Ο εορταστικός χαρακτήρας της Ιαπωνικής σύγχρονης καθημερινότητας στα έργα της Ντίνας Αναστασιάδου, ζωγραφικά (sumi-e) σε χειροποίητο ιαπωνικό χαρτί (washi) ή ύφασμα και γλυπτά σε πηλό ή χαλκό, ενσωματώνουν τις αρχές και τις φιλοσοφικές αξίες ανά τους αιώνες και εξυμνούν τον σεβασμό στη φύση, στα πουλιά και τα ζώα, ως αναπόσπαστο και ισότιμο κομμάτι-κρίκο της ζωής με την ανθρώπινη ύπαρξη. Ο ύμνος στη φύση, αισθητός και στα έργα της Μαρίας Κ. Γκίζη, επικεντρώνεται σε αναπαραστάσεις κρυφών μυθολογικών συμβολισμών που μεταμορφώνονται σε κιβωτούς προστασίας (αποτροπαϊκού χαρακτήρα), διαχέοντας μηνύματα διάσωσης «ευγενών υπάρξεων», βιωσιμότητας των πολύτιμων υλικών της καταγραφής τους και αναβίωσης αρχαίων τεχνικών. Τα έργα της Γεωργίας Γκρεμούτη (σε χαρτί, ύφασμα, πηλό) εστιάζουν στα θέματα της ταυτότητας, του μετασχηματισμού και της μεταμόρφωσης, στην αποτύπωση της έννοιας του κενού, βαδίζοντας στα φιλοσοφικά μονοπάτια και στην Ιαπωνική μινιμαλιστική αισθητική της απλότητας, της αφαίρεσης και της ουσίας, καθώς συνενώνονται με εικαστικές δράσεις και επιτοίχιες εγκαταστάσεις «Χάρτινων κήπων».
Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων θα παρουσιαστούν ομιλίες και εργαστήρια από τις εικαστικούς (ακολουθεί αναλυτικό πρόγραμμα).
Ωράριο λειτουργίας: Τρίτη-Σάββατο 9:00-16:00
Είσοδος ελεύθερη στην έκθεση και σε όλες τις εκδηλώσεις
![]() |
Έργο της Ντίνας Αναστασιάδου |
Παράλληλες εκδηλώσεις
Σάββατο 10 Μαΐου 2025, 11:00-12:30
Εργαστήριο sumi-e για ενήλικες με τη Ντίνα Αναστασιάδου
Απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής*
Σάββατο 17 Μαΐου 2025, 11:00-12:00
«Συνεχές το γίγνεσθαι» Διάλεξη από τη Μαρία Κ. Γκίζη (γλυπτογράφος, γλύπτρια netsuke) με θέμα την Ιαπωνική μικροτεχνία-γλυπτική μινιατούρας netsuke, υπό τους ήχους Ιαπωνικής παραδοσιακής μουσικής
12:00-12:15
Ομιλία της Ντίνας Αναστασιάδου για το έργο της στον χώρο της έκθεσης
12:15-12:40
«Διπλώνοντας Χρονοτοπία» Συνέχεια εικαστικού δρώμενου από τη Γεωργία Γκρεμούτη με τη συμμετοχή της Άννας Παγκάλου
Σάββατο 24 Μαΐου 2025, 11:00-12:00
«Όχι για πάντα – Η ομορφιά του εφήμερου στην Ιαπωνική τέχνη»
Διάλεξη από τη Γεωργία Γκρεμούτη για την Ιαπωνική αισθητική και τη φιλοσοφία του wabi-sabi
![]() |
Εικαστικό κόσμημα λαιμού της Μαρίας Γκίζη |
Σάββατο 31 Μαΐου 2025, 11:00-13:00
«Από τις δύο στις τρεις διαστάσεις»
Εργαστήριο χαρτοδιπλωτικής (origami) για ενήλικες με τη Γεωργία Γκρεμούτη
Απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής*
*Κράτηση θέσης στο τηλέφωνο 210-7777601 (από Τετάρτη 30 Απριλίου, κάθε Τετάρτη και Παρασκευή, 10:00-14:00). Λόγω περιορισμένων θέσεων, θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Η έκθεση διαρκεί έως τις 21 Ιουνίου 2025
Με την ευκαιρία του εορτασμού για τη Διεθνή Ημέρα των Μουσείων 2025, με θέμα «Μουσεία και κοινωνίες σε διαρκή αλλαγή», το Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου θα παρουσιάσει δύο ξεναγήσεις στη μόνιμη συλλογή των έργων του Γιώργου Γουναρόπουλου και τρεις εκδηλώσεις στο πλαίσιο της περιοδικής έκθεσης «Στα μονοπάτια της Ιαπωνικής Αισθητικής».
Πέμπτη 15 Μαΐου, 12:00-13:00 & Σάββατο 17 Μαΐου, 13:00-14:00
Ξενάγηση στη μόνιμη συλλογή των έργων του Μουσείου Γ. Γουναρόπουλου από τη Διονυσία Γιακουμή, Δρ Ιστορίας της τέχνης και Επιμελήτρια του Μουσείου
Είσοδος ελεύθερη, δεν απαιτείται κράτηση
Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου: Γουναροπούλου 6, Άνω Ιλίσια
![]() |
![]() |
Απόψεις της έκθεσης "Στα μονοπάτια της Ιαπωνικής Αισθητικής"
«Εικάζοντας/Εικονίζοντας τη Σαμοθράκη: Από τον Όμηρο στο HoloLens»
![]() |
Παρουσιάζονται επίσης οι πιο πρόσφατες έρευνες των Αμερικανικών Ανασκαφών Σαμοθράκης και των συνεργατών τους. Οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να ακολουθήσουν τη διαδρομή των μυστών μέσω ψηφιακών κινούμενων εικόνων, να δουν την τρισδιάστατη ψηφιακή αναπαράσταση του εμβόλου του μνημείου της Νίκης και να ανακατασκευάσουν οι ίδιοι τα αετώματα του Ιερού χρησιμοποιώντας τρισδιάστατες εκτυπώσεις των πρωτότυπων γλυπτών.
Η έκθεση περιλαμβάνει αντικείμενα που παραχωρήθηκαν από τις Βιβλιοθήκες Μπόντλιαν του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, το Μουσείο Μπενάκη, την Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου, τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου, τη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη, τη Βιβλιοθήκη Blegen και τα Αρχεία της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, τις Αμερικανικές Ανασκαφές Σαμοθράκης και τους συνεργάτες τους, καθώς και από ιδιώτες.
Είσοδος ελεύθερη
Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα - Πτέρυγα Μακρυγιάννη (Σουηδίας 61, Κολωνάκι)
KASPER BOSMANS. EMMA TALBOT.
Μαζί, αυτές οι εκθέσεις, με έργα που διεγείρουν τη συνείδηση, μας προσκαλούν να αναλογιστούμε την καταλυτική επιρροή του ανθρώπου στην γη, τα οικοσυστήματα της και την μη-ανθρώπινη ζωή γενικότερα.
H πρώτη της ατομική θεσμική έκθεση στην Ελλάδα με τον τίτλο «Εμείς που Προδώσαμε τα Άλογα», με νέες δουλειές, όλες αναθέσεις του ΕΜΣΤ, παρουσιάζει μια σειρά νέων έργων που εστιάζουν στην επιθυμία και την κυριαρχία επί του σώματος του αλόγου. Η καλλιτέχνιδα μεταμορφώνει δύο αίθουσες του Μουσείου σε μια υποβλητική εγκατάσταση και προσκαλεί τους επισκέπτες να αναθεωρήσουν τις παγιωμένες έννοιες της παραγωγικότητας των ζώων, της αποτελεσματικότητας και του θεάματος, και να επανεξετάσουν τον αποπλανητικό και συχνά βίαιο δεσμό μεταξύ ανθρώπων και ζώων.
Επιμέλεια: Δάφνη Βιτάλη. Εκθεσιακός χώρος 2ου ορόφου.
Ο Sammy Baloji θα συμμετέχει και στην μεγάλη ομαδική έκθεση «Why Look at Animals: A Case for the Rights of Non-Human Lives / «Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για την μη-ανθρώπινη ζωή», που εγκαινιάζεται στις 15 Μαίου.
Επιμέλεια: Ιόλη Τζανετάκη. Εκθεσιακός χώρος Ισογείου.
Η έκθεση διαρκεί έως τις 2 Νοεμβρίου 2025.
Το έργο του στο ΕΜΣΤ, μια τοιχογραφία 30 μέτρων στο ισόγειο, απεικονίζει την ιστορία και την εξέλιξη της σχέσης ζώων-ανθρώπων με τη μορφή μιας πομπής. Άλογα, αρκουδάκια, σκαντζόχοιροι, βάτραχοι και μάτια αιλουροειδών συνθέτουν ποικίλες σκηνές σε διάφορες συνθήκες (από οικιακούς χώρους έως αρένες τσίρκου) αποκαλύπτοντας ζώα ως συντρόφους, διασκεδαστές και εμπορεύματα υποταγμένα και προσαρμοσμένα στην ανθρώπινη χρησιμότητα και επιθυμία.
Το έργο «Το Θολό Βλέμμα» είναι ανάθεση του ΕΜΣΤ και αποτελεί προοίμιο και μέρος της μεγάλης ομαδικής έκθεσης «Why Look at Animals: A Case for the Rights of Non-Human Lives / «Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για την μη-ανθρώπινη ζωή», που εγκαινιάζεται στις 15 Μαίου.
Το έργο του Κasper Bosmans είναι αποτέλεσμα του Προγράμματος Φιλοξενίας (Residency) του Έργου SUB 6.4., «Δράσεις για την προώθηση των ελληνικών πολιτιστικών εξαγωγών και την ενίσχυση του ελληνικού πολιτιστικού ονόματος από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Αθήνας», το οποίο υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – NextGenerationEU.
Εκθεσιακός χώρος Ισογείου
Η έκθεση διαρκεί έως τις 15 Φεβρουαρίου 2026.
![]() |
Emma Talbot, Human/Nature (λεπ Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος |
Η έκθεση διαρκεί έως τις 15 Φεβρουαρίου 2026.
Πυρήνας αυτού του προγράμματος είναι η μεγάλη ομαδική διεθνής έκθεση «Why Look at Animals: A Case for the Rights of Non-Human Lives / «Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για την μη-ανθρώπινη ζωή» σε επιμέλεια της Κατερίνας Γρέγου, καλλιτεχνικής διευθύντριας του ΕΜΣΤ, ενώ οι υπόλοιπες ατομικές εκθέσεις και εγκαταστάσεις συμβάλουν στη διεύρυνση αυτού του οικολογικού προβληματισμού σε ολόκληρο το μουσείο και στην πραγμάτωση ενός διαλόγου σε σχέση με ηθικά και οικολογικά ζητήματα αναφορικά με τα δικαιώματα των ζώων και τη δικαιοσύνη, αλλά και ζητήματα φροντίδας της χλωρίδας και πανίδας του πλανήτη.
Η έκθεση «Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για την μη ανθρώπινη ζωή», στην οποία συμμετέχουν πάνω από 60 καλλιτέχνες, θα εγκαινιαστεί στις 15 Μαΐου του 2025.
Το ΕΜΣΤ είναι ένα από τα μοναδικά εθνικά ιδρύματα τέχνης στον κόσμο που επιτρέπει την είσοδο στα κατοικίδια ζώα.
Τα κατοικίδια ζώα και οι ιδιοκτήτες τους είναι ευπρόσδεκτοι στους χώρους και τις εκθέσεις του Μουσείου.